Pomiń zawartość →

Edukacja zdalna nie jest łatwa. O „Telefonicznym Poradniku” Martynie Nicińskiej opowiada Ewelina Banaszek.

Koronawirus zmusił wszystkich do zmiany wielu planów i do szukania nowych form prowadzenia działalności. Centrum Praktyk Edukacyjnych postanowiło uruchomić m.in. „Telefoniczny Poradnik”. Co to takiego?

Ewelina: Działalność animacyjna i edukacyjna w ramach programu „Bardzo Młoda Kultura” stała się teraz niezwykle trudna. My współpracujemy głównie ze szkołami: z nauczycielkami oraz animatorami, próbując łączyć sektor kultury i oświaty. Przed wybuchem pandemii nasza praca opierała się głównie na budowaniu relacji oraz wsparciu metodycznym. Zależało nam na tym, żeby wesprzeć środowiska, z którymi współpracujemy, jednocześnie nie przenosząc naszej działalności szkoleniowej niejako z automatu do sieci. Stąd pomysł na „Telefoniczny Poradnik”, czyli konsultacje z zakresu wielu obszarów edukacji kulturowej. Zaproszone do współpracy ekspertki i eksperci próbują pomóc odpowiedzieć na problemy wywołane lockdownem podczas indywidualnych i bezpłatnych konsultacji.  

Zaczęliście dostawać różne prośby o rady od osób, z którymi współpracujecie i to Was zachęciło do tego, żeby uruchomić specjalny „numer ratunkowy”? 

Ewelina: Tak, dokładnie. Sprawdziliśmy, co się dzieje u innych i jak my możemy być sensownym wsparciem w działaniach, na których nam zależy. „Telefoniczny Poradnik” to rzeczywiście jest wyjście naprzeciw pewnym oczekiwaniom, stąd nasza propozycja obszarów problemowych, z którymi można się do nas zgłaszać np. jak sobie radzić ze stresem i nadmiarem zadań oraz motywowaniem się do pracy. Dla wielu osób trudnością stała się praca zdalna. To, co dla mnie było ciekawe to to, że nagle home office stał się koniecznością, a wcześniej w przypadku zatrudniania osób z niepełnosprawnościami był nie do przeskoczenia dla pracodawcy. 

Z jakimi jeszcze problemami zgłaszają się do Was animatorki i edukatorzy?

Ewelina: Zaproponowaliśmy szerokie ujęcie problemowe: od prowadzenia zdalnych lekcji,  kwestii radzenia sobie ze stresem związanym z nadmiarem obowiązków po aspekty prowadzenia dialogu w klasie zdalnie. Na naszej stronie internetowej można znaleźć cały zakres obszarów, w ramach których można skorzystać z konsultacji. Inną ważną kwestią jest dostępność przejścia do sieci. Wydawało mi się, że już dużo się dzieje w kontekście dostępności i idziemy do przodu. Naprawdę, już miałam bardzo pozytywne odczucia, np. w samym ZAMKU wiele osób jest już zaangażowanych w to, aby rzeczywiście nasze działania były dostępne dla osób z różnymi potrzebami. Przyszła sytuacja kryzysowa (pandemia) i w chaosie zapomniano o dostępności. Różne instytucje, organizacje, podmioty zaczęły produkować materiały online, które nie odpowiadają np. na potrzeby osób g/Głuchych czy osób z niepełnosprawnościami wzroku. 

Czy Wasza rola kończy się na jednej rozmowie, czy to się przeradza w cykl spotkań i konsultacji? 

Ewelina: To zależy. „Telefoniczny Poradnik” polega na bardzo indywidualnym podejściu do każdej osoby, która się zgłosi. Najprawdopodobniej cały program będzie trwał do końca roku. Nazwa cyklu to w pewien sposób tylko hasło, symbol kontaktu. Chcemy, żeby zgłaszały się do nas osoby g/Głuche, a one z telefonu nie skorzystają. Są też osoby, które po prostu wolą inne formy komunikacji, więc będziemy się dostosowywać do różnych potrzeb. Na pierwszym etapie podsyłamy informacje, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu i określamy dalszy kierunek wsparcia. W założeniu poradnika jest także to, że nie ma limitu liczby konsultacji na osobę. To jest bardzo indywidualne podejście do osoby i zgłoszonej trudności. Druga perspektywa, którą ma „Telefoniczny poradnik”, to perspektywa osób, które są ekspertkami/ekspertami w różnych działaniach edukacji kulturowej. Osób, z którymi współpracujemy od lat, wspólnie realizujemy projekty, warsztaty, a które teraz znalazły się w ciężkiej sytuacji finansowej, często bez pracy. Pomysł jest taki, żeby oprócz współpracy z osobami nam znanymi, sprawdzonymi (ważne, żeby mieć zaufanie do osoby, którą polecasz jako eksperta/ekspertek), otworzyć się dodatkowo na możliwość zgłoszeń dla osób, które uważają, że mają wiedzę w zakresie jakiegoś tematu i chcą się tą wiedzą podzielić z innymi osobami. Przybierze to formę audycji – 10-minutowych nagrań dźwiękowych. Zakładam, że to będzie wyglądało w taki sposób, że zgłaszają się do nas osoby, które proponują: „chcę opowiedzieć o konkretnym temacie, on może się przydać takim i takim osobom, moje doświadczenie jest takie i takie”.

Czy to będzie dostępne tylko dla osób korzystających z „Telefonicznego Poradnika”?

Ewelina: Nie, to będzie powszechnie dostępne. Umieścimy to na naszej stronie internetowej, na mediach społecznościowych oraz nowopowstałym blogu „Kultura użyteczna” itp. Na pewno będą też tłumaczenia PJM do tych audycji. To jest też taka odpowiedź na problem, z którym mierzyliśmy się na początku powstawania „Telefonicznego poradnika”, czyli co jeśli, nikt się nie zgłosi do ekspertki/eksperta z tematem, w którym akurat ona/on jest specjalistką/specjalistą. Pierwotnie poradnik miał być działaniem nakierowanym na osoby, które potrzebują wsparcia, mniej dla ekspertów i ekspertek. Zawsze staramy się reagować na zmieniającą się sytuację i stąd dołączenie do programu tej drugiej perspektywy.

*

Telefonicznego poradnika skorzystać możecie do połowy listopada. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronie cpe.ckzamek.pl.

**

Ewelina Banaszek – specjalistka ds. edukacji kulturowej w CK ZAMEK w Poznaniu, koordynatorka programu „Bardzo Młoda Kultura: Wielkopolska!”, członkini zespołu ds. dostępności CK ZAMEK dla osób z niepełnosprawnościami. Kulturoznawczyni, badaczka kultury, edukatorka.

Martyna Nicińska – dziennikarka i kulturoznawczyni, rzeczniczka prasowa CK ZAMEK w Poznaniu.

***

Na zdjęciu Ewelina – szeroko uśmiechnięta, z krótkimi blond włosami i zmrużonymi oczami – stoi na zamkowym balkonie. W tle zachmurzone, burzowe niebo i rzucająca się w oczy zieleń drzew.

****

Grafika: Stwory Studio

Na białym tle, po lewej stronie, czarna słuchawka telefonu z jasnym zakręconym kablem, który ciągnie się przez całą grafikę. Wokół jasne linie: proste, okrągłe. Na dole czarny napis: TELEFONICZNY PORADNIK, obok w ramce: Bardzo Młoda Kultura: Wielkopolska! Po skrajnej prawej logotypy: Centrum Kultury ZAMEK, CPE, Narodowe Centrum Kultury, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorząd Województwa Wielkopolskiego, Kultura u podstaw oraz Miasto Poznań.

„Telefoniczny Poradnik” dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Bardzo Młoda Kultura 2019–2021 oraz ze środków Samorządu Województwa Wielkopolskiego i Miasta Poznań.

Opublikowano w Rozmowy